ÄITI

 
Äiti on maailman kaunein sana, ainakin monien äitien mielestä. Joskus tuon sanan hokeminen saa raivon partaalle, kun tuntuu, ettei äitinä kykene kaikkiin pyyntöihin vastaamaan. Silti se on sana, joka ei koskaan tunnu väljähtyneeltä tai loppuun kulutetulta. Enemmänkin siihen sanaan kiteytyy kaikki elämän värit ja sävyt.

Äiti on minua kohdussaan kantanut yhdeksän kuukautta. Hän on synnyttänyt minut tänne pikkusiskoksi, rakastetuksi lapseksi. Hän on hoivannut, huolehtinut ja ruokkinut minua. Puhaltanut, kun jokin on tehnyt kipeää. Ohjannut, neuvonut ja opastanut. Kädestä pitäen kannatellut läpi syvienkin vesien. Hän on rakastanut ja pitänyt puoliani jokaisessa tilanteessa.

Äiti, tuo ihmeellinen olento, on asettanut minulle rajat ja auttanut selviytymään elämässä. Rakastavaan syleilyynsä hän on ottanut minut silloinkin, kun vähiten olen sitä ansainnut. Kysymättä hän on ollut puolitiessä vastassa ja uskonut minuun, vaikka oma uskoni on ollut koetuksella. Hän on ravistellut minua, kun olen toiminut typerästi senkin uhalla, että hänen sanansa ovat saaneet minut suuttumaan ja loukkaantumaan.

Äiti on neuvonut pyykinpesussa, ruuanlaitossa ja haavanhoidossa. Hän on opettanut paljon lähimmäisen rakkaudesta, toisten kunnioituksesta ja suvaitsevaisuudesta. Omalla esimerkillään hän on näyttänyt, mitä on sinnikkyys ja määrätietoisuus. Hän on opettanut minut uskomaan ja tuntemaan kaikkia maailman tunteita niin itseni, kuin muiden puolesta. Hänen ansiostaan tiedän, mitä on empatia ja ennen kaikkea sen, mitä rakkaus tarkoittaa.

Äiti; tänään kiitän kaikesta siitä, mitä olet minun vuokseni tehnyt ja siitä, mitä olet minulle antanut. Ilman sinua minä en olisi minä. Ilman sinua ei minusta olisi tullut kokonaista. Ilman sinua olisin ehkä eksynyt. Sinun avullasi olen löytänyt perille monessa asiassa.

Kiitos Äiti

*

Kommentit

Suositut tekstit