Paluu arjen pyörteisiin

Tiistai 11.9.2018

Ensimmäinen työviikko pitkän tauon jälkeen on takana ja toinen viikko pyörähtänyt käyntiin.

Paluu arkeen on sujunut melko hyvin, vaikka tarkkana on aikataulujen kanssa saanut olla. Ottaahan se hieman aikaa, ennen kuin tutut kuviot ja rutiinit löytävät taas kohdalleen. Mieli on kuitenkin saanut lepoa sairaslomani aikana, vaikka keho onkin ollut toipilaana selkäleikkauksen jälkeen.

Sairasloman päättyminen tarkoitti minulle myös lupaa alkaa pyöräilemään. Muutamana päivänä olenkin jo mennyt pyörällä töihin ja matkalla omille ajatuksille on ollut mukavasti aikaa. Lämpimät aamut ovat olleet herkullisen kauniita ja muutaman valokuvankin otin työmatkan varrelta talteen.

Someton syyskuu on myös alkanut hienosti. On ollut ihanaa huomata, miten helppoa sosiaalisesta mediasta onkaan ollut luopua ja miten kevyeltä olo tuntuu ilman somen aiheuttamaa stressiä. Toisaalta somen syövereissä vietetyn ajan määrä on myös jo reilussa viikossa valjennut minulle, ja se on sekä kauhistuttanut, että innostanut ja motivoinut asiassa vielä enemmän.

Oikeastaan olen miettinyt, miten turhaa ajankäyttöä onkaan selata somejulkaisuja ees-sun-taas ja kuinka paljon aikaa on minultakin mennyt sen vuoksi hukkaan. Helppoa olisi luopua koko somesta, mutta sekään ei ehkä ole järkevää. Toisaalta onhan sosiaalisessa mediassa  toki paljon hyviäkin puolia ja työnikin tiimoilta sitä tarvitsen jatkossa.

Somelomaa suosittelen lämpimästi silti jokaiselle .



Olen myös pohtinut sosiaalisen median tuomia paineita, sillä se on varmasti monille juuri se suurin haitta, jonka some aiheuttaa. Olla esillä ja näkyvä vuoden jokaisena päivänä ja siten pysyä ajan hermolla. Kuinka raskasta se onkaan?

Monet julkaisevat lisäksi omia kuvia/selfieitä lähes päivittäin, mitä en ole koskaan itse ymmärtänyt.
Mikä niissä omissa kuvissa viehättää ja ketä varten niitä laitetaan? Mikä niistä tekee mielenkiintoisen? Vai onko se nimenomaan tarvetta olla esillä, tulla nähdyksi ja saada seuraajilta itsetunnolle pönkitystä.

Kenties olenkin vain itse vanhanaikainen, enkä sen vuoksi ymmärrä tämän päivän somekäyttäytymistä. En tiedä...

Kuluneiden viikkojen aikana olen itse myös paneutunut omiin elämäntapoihini aiempaa perusteellisemmin. Olen halunnut vaalia omaa hyvää oloa sekä hienosäätää arjen toimintoja. Olen pyrkinyt järkeistämään ruokailuja sekä liikkumaan enemmän. Olen myös mennyt aikaisemmin nukkumaan ja eipä ole somea tullut iltaisin skrollailtua. Olen somen sijaan lukea hieman kirjaa tai lehtiä ennen nukahtamista ja kylläpä on uni tullut herkästi. Unenlaatukin on ollut hyvää. Aamuisin olen herännyt levänneenä ja virkeänä jo usein ennen kellon soittoa.



Ihanaa syksyistä uutta viikkoa sinulle. Nautitaan ilman lempeydestä.

-Nina

Mitä sinä meinaat puuhastella tällä viikolla?













Kommentit

Suositut tekstit